fbpx Skip to Content Contact Us

איך לבחור מקינטה?

אז איך בוחרים מקינטה – המדריך המלא:

שלום, אני אמוץ ואני אוהב מקינטות… נכון – יש לי בבית מכונת אספרסו, יש לי בית קפה וחנות קפה שאני שותה בו קפה נהדר (בין סגר לסגר) אבל יש משהו במקינטה שמחזיר אותי אליה פעם אחר פעם.

משהו במכשיר הזה, שקיים כ- 90 שנה ללא שינוי משמעותי, פשוט עושה את העבודה. להשתמש במכשיר כמעט זהה לזה שהכינו בו קפה בתחילת המאה שעברה – של אותה חברת ביאלטי המקורית – עושה משהו לקפה.

זו גם הסיבה שפיתחתי תערובות קפה במיוחד עבור מקינטה: כי עם הקפה הנכון, אפשר להכין במקינטה פשוט משקה מדהים.

סרטון שכולל הסבר איך להכין מקינטה, טיפים לשימוש, תחזוקה ועוד. צולם יחד עם רומי נדלר מהקוצ'ינה של רומינה (כל מה שצריך לדעת על המטבח האיטלקי):

יש הרבה יצרני מקינטות בשוק – אבל החלטתי (בחנות ובאתר) להישאר נאמן למקור – לחברת ביאלטי BIALETTI – אותה הקים אלפונזו ביאלטי שהציג את המקינטה הראשונה, המוקה אקספרס בשנת 1933. השם מקינטה (la macchinetta) הוא תרגום מאיטלקית למילה "המכונה". והאמת, למי שיש אחת – היא כנראה "המכונה" הכי חשובה במטבח.

לוגו החברה עד היום שאוייר בדמותו של אלפונזו.

Bialetti

בואו נגיע לעיקר – כנראה הגעתם לכאן כי אתם רוצים לקנות מקינטה. כיוון שמדובר במכשיר פשוט, ללא יותר מידי אפשרויות התאמה – הבחירה במקינטה הנכונה חשובה. לכן סיכמתי כאן את השאלות והתשובות החשובות, בסופן (בתקווה) תדעו במה לבחור.

אז מהן השאלות החשובות?

  1. איזה גודל מקינטה נדרשת לי?
  2. האם מקינטה רגילה או עם שסתום לחץ (דגם בריקה)?
  3. מאיזה חומר ארצה את המקינטה – אלומיניום או נירסטה?

 

שאלה ראשונה – איזה גודל מקינטה לבחור?

כדי לענות על השאלה הראשונה, מצורפת טבלה שמתאימה בין גודל המקינטה לסוג וכמות כוסות המשקה שהיא יכולה להכין. גודל המקינטה עלול להטעות אם מתייחסים למספר בלבד, כיוון שלא בהכרח יש התאמה בין המספר לבין כוסות הקפה שניתן להכין באמצעותה.

הדבר הראשון שצריך לדעת – מקינטה מפיקה משקה נהדר וטעים, אבל הוא איננו "אספרסו" של מכונה מקצועית. למעשה גם האיטלקים אינם קוראים למשקה אספרסו אלא מוקה. ההקבלה הטובה והמוכרת ביותר בין המשקה שניתן להכין במקינטה לאלו שאנו מכירים מבתי קפה – הוא אספרסו ארוך. שזה אספרסו מדולל בתוספת 50% מים.

עוד דבר שחשוב לזכור, לא ניתן להכין במקינטה כמות פחותה מזו שהיא יועדה לה – במקינטה תמיד נכין את מלוא הכמות אחרת התוצאה תהיה משקה לא מוצלח.

להלן טבלה שמקבילה בין גודל המקינטה לבין סוג וכמות המשקאות שניתן להכין באמצעותה:

טבלת מקינטות

שאלה שניה – האם מקינטה רגילה או בריקה?

יוצאת הדופן מבין המקינטות היא דגם ה"בריקה" (brikka). לדגם זה יש שסתום לחץ מיוחד שמגדיל את הלחץ והטמפרטורה של החליטה ולכן מפיק משקה סמיך ומרוכז יותר כמו אספרסו. כתוצאה מכך נקבל בבריקה גם קרמה מה שלא ניתן להפיק ממקינטה רגילה.

לאוהבי אספרסו חזק וסמיך, הבריקה היא הבחורה המועדפת. השסתום המיוחד מאפשר גם להשתמש במגוון גדול יותר של סוגי קפה, גם כאלה שבמקינטה רגילה יפיקו משקה מעט חלש ודליל.

לרוב עבור מי שמוסיף הרבה חלב או מים לאספרסו שמופק מהמקינטה, ההשפעה של השסתום תהיה פחות מורגשת.

דגם הבריקה מגיע בשני גדלים – שתיים וארבע. וניתן לראות אותם בטבלה למעלה. הוא עשוי מאלומיניום בלבד, כך שמי שמחפש מקינטה מנירוסטה צריך לבחור מדגמי ה musa או venus.

Brikka

שאלה שלישית – מאיזה חומר עשויה המקינטה?

במידה ובחרתם במקינטה רגילה, כעת יש להחליט אם רוצים מקינטה מאלומיניום (בצורה הקלאסית) או נירוסטה (דגמי musa ו venus). התשובה פשוטה למי שיש כירים מאינדוקציה שכן רק מקינטות מנירוסטה בגודל 4 ומעלה יתאימו בוודאות לאינדוקציה. אמנם ניתן לרכוש מתאמי אינדוקציה בעזרתם ניתן להשתמש בכל מקינטה גם על אינדוקציה אבל זה מוסיף אלמנט נוסף שצריך לרכוש.

יתרונות מקינטות מאלומיניום:
  1. המחיר שלהן לרוב יהיה זול יותר ממקינטה נירוסטה
  2. יש המעדיפים את המראה הקלאסי (מתומן) של מקינטות האלומיניום שקיימות כבר כמעט 100 שנים.
  3. האיטלקים רבים טוענים שאלומיניום משפר את טעם הקפה לאורך זמן כיוון שאינו אטום לגמרי כמו נירוסטה. מסיבה זו אומרים שטעם הקפה משתבח עם השנים ככל שמשקעי הקפה מצטברים על המקינטה. לכן נהוג לומר – מקינטה ישנה היא מקינטה טובה!
  4. מדגמי האלומיניום יש מבחר גדול הרבה יותר של גדלים, צורות וצבעים לבחור מהם. החל מגודל 1 ועד גודל 18. כולל מבחר גדול של דגמים בצבעים וצורות ייחודיות שחברת ביאלטי מייצרת לאורך השנים.

Chicco Web 0059

יתרונות מקינטות הנירוסטה:
  1. נירוסטה הינו חומר הרבה יותר עמיד, אינו מחליד וקל יותר לתחזוקה. ניתן לשים את המקינטה במדיח כלים (למרות שאין כל סיבה לכך) וככל הנראה המקינטה תחזיק שנים רבות יותר
  2. כאמור, מקינטות מנירוסטה מתאימות לכיריים אינדוקציה. החל מגודל 4 המקינטה תתאים בוודאות לאינדוקציה, מקינטה בגודל 2 מתאימה לחלק מהאינדוקציות ולחלק לא, זאת כיוון שהקוטר שלה קטן מידי בשביל דגמי אינדוקציה מסויימים.
  3. לדגמי הנירוסטה מראה אלגנטי מיוחד שמועדף על ידי רבים.
  4. דגמי הנירוסטה מגיעים במספר גדלים ספציפי – 2, 4, 6 ו 10.

Chicco Web 0037

לסיכום:

המקינטה נמצאת בסביבה כבר קרוב ל-100 שנה. אין הרבה מוצרי מטבח שמחזיקים שנים כה רבות כמעט ללא שינוי בפונקציונאליות או בעיצוב. אין ספק שזה מלמד הרבה על איכות המוצר.

בבית איטלקי ממוצע ניתן יהיה למצוא מספר רב של מקינטות בגדלים שונים. כפי שהסביר לי פעם לקוח איטלקי – כשהייתי רווק הייתה לי מקינטה קטנה. לאחר החתונה קנינו אני ואשתי מקינטה גדולה יותר לשנינו. לאחר שהילד הראשון התבגר, קנינו מקינטה שתספיק לשלושתנו. כך גם בילד השני והשלישי. עכשיו באתי לקנות מקינטה גדולה במיוחד, שתספיק גם כשהנכדים באים לביקור 🙂

רוצים לבחור את המקינטה בשבילכם? מוזמנים להסתכל במבחר שלנו

 

Back top top
דילוג לתוכן