fbpx Skip to Content Contact Us
Img01

פולי קפה מומלצים – איך לבחור את הקפה הכי טוב?

איך לבחור את הקפה הנכון?

איזה פולי קפה מומלצים בשבילי – זו אחת השאלות שאני נתקל בהן הכי הרבה. מניסיון של שנים, כדאי לפרק את השאלה הגדולה הזו, לכמה שאלות קטנות ופשוטות יותר – כך שניתן יהיה להכווין כל אחד לטעם המושלם עבורו. ועדיין, כמו בכל דבר הקשור לטעם, יש עניין של ניסוי וטעייה. המזל בקפה, שכשבוחרים קפה איכותי וטרי, גם הניסיונות הן חוויה נהדרת. בעמוד סוגי הקפה, בנינו במיוחד אפשרויות לסינון סוגי הקפה באופן שיקל על הבחירה. במאמר זה נעבור על השאלות ונסייע במתן התשובות:

לפני הכל חשוב לדעת – מה משפיע על טעם הקפה:

הרבה מאוד גורמים משפיעים על טעם הקפה והתוצאה שאקבל. אותם הפולים יכולים להפיק משקה מאוד שונה בהתאם לאופן ההכנה.

הדבר הראשון והמשמעותי ביותר הוא איכות וטריות הפולים. לא משנה שיטת ההכנה, דבר אחד וודאי – קפה טרי שעבר קלייה ונטחן כמה שיותר קרוב למועד השתיה יהיה עשיר יותר בטעמו, בעל ארומה מורגשת וללא טעמי לוואי בלתי רצויים. לכן תמיד מומלץ להשתמש בפולי קפה טריים.

וחשוב להגיד – נס קפה, אינו הקפה שאני מדבר עליו. ולמי שההבדל בין השניים לא ברור – הנה הסבר קצרצר:

התאמת הקפה לשיטת ההכנה:

נתחיל משיטת ההכנה – בין אם במכונת אספרסו, במקינטה, בפרנץ' פרס, קפה שחור, אירופרס או cold brew – כל שיטה שונה באופן החליטה וכתוצאה מכך בטעם המשקה שיוצא. שלושת הפרמטרים המרכזיים המבדילים בין שיטות ההכנה השונות הם – טמפרטורה, לחץ וזמן.

כמה דוגמאות:

כמובן שכל שיטה ממצה באופן שונה את הקפה ומייצרת משקה בעל מאפיינים שונים. לכן חשוב להתאים את הפולים והקלייה לשיטת ההכנה.

לכל שיטת הכנה יש טווח קלייה מומלץ, טחינה שמאפשרת מיצוי מיטבי של הפולים ותערובת או זן שמאפשרים לייצר איזון טעמים נכון. למשל, קפה טורקי (או בוץ/שחור) נהוג להשתמש בפולים בקלייה בהירה עד בינונית בטחינה הדקה ביותר. באופן זה, שיטת החליטה (בבישול והשרייה) שמאפיינת קפה טורקי, מוציאה טעמים עשירים ועגולים, עם טעם דומיננטי וללא מרירות מוגזמת. לכן בנינו תערובות מותאמות לכל שיטת הכנה, מבחירת הפולים, קלייתם ובמידת הנדרש טחינתם באופן שיפעלו בסינרגיה עם כלי החליטה.

באתר תוכלו בקלות לסנן את סוגי הקפה לפי שיטת ההכנה בה אתם משתמשים, כך שהבחירה תהיה קלה יותר.

שאלון התאמת קפה – כדי לדעת איזה מהקפה שלנו הכי מתאים לכם בנינו שאלון קצר בסופו תקבלו את ההמלצה המתאימה ביותר עבורכם –

 

 

Chicco Web 0069Chicco Web 0049

בחירת רמת הקלייה:

הגורם המשמעותי ביותר לאחר בחירת הפולים הוא האופן שבו קולים אותם. קלייה איטית בכמות קטנה מבטיחה אחידות ברמת הקלייה שתפיק טעמים יותר מאוזנים ומיצוי טוב יותר של טעמי הקפה תוך שמירה על מאפייני הטעם והערכים התזונתיים שבקפה.

קלייה בהירה – משמרת את טעמו של פרי הקפה, לרוב מאפיינת בפירותיות וטעמי הדר מובחנים, ארומה עשירה ללא טעם מריר או שרוף. כיוון שבקלייה בהירה נדרש יותר מאמץ למיצוי הטעמים מהקפה לרוב נשתמש בשיטות שמאפשרות זמן חליטה ארוך יותר. למשל בקפה שחור/טורקי, קפה פילטר (פרנץ' פרס, דריפ, פרקולטור וכד'). קפה בקלייה בהירה יהיה מעודן יותר בטעמו, ארומתי מאוד, בעל גווני טעם רבים ומובחנים. חשוב לציין שבעיקר בישראל ובארה"ב, למי שגדלו על "קפה שחור חזק" המשקה עלול להיחשב חלש.

קלייה כהה – ככל שרמת הקלייה כהה יותר, נקבל טעמים יותר עזים, מרוכזים עם מרירות מורגשת. קפה בקלייה כהה קל יותר למיצוי ולכן מתאים לשיטות הכנה "מהירות" כמו אספרסו ומקינטה. או לאוהבי קפה חזק ומריר. פולי קפה איכותיים מזן ערביקה יאפשרו לקבל משקה חזק ללא מרירות גסה ומשתלתת גם בקלייה כהה. יותר מזכירה טעמי קקאו. גם הסוכרים שבקפה משתחררים בקלייה כהה ולכן תורגש גם מתיקות נעימה או קרמליות.

Different Roasts

סוג הקפה – תערובת או קפה חד זני:

מהו קפה חד זני?

זהו קפה שמגיע ממקור יחיד, לרוב מחוות גידול סצפיפית במדינה המקור. לרבים קפה חד זני הינו שם נרדף לקפה מזן ערביקה, שהוא זן הקפה האיכותי יותר הגדל בעולם (לעומת זן הרובוסטה). פולי ערביקה קשים יותר לגידול, דורשים תנאים מאוד מסויימים של לחות, גובה, טמפרטורה ומשקעים. ולכן ניתן לגדל אותם כמעט רק לאורך קו המשווה. לעומתם פולים מסוג רובוסטה (מהמילה robust -שמשמעותה עמידים) הרבה יותר סלחניים מבחינת תנאי הגידול, כל עץ יפיק כמות גדולה הרבה יותר של פרי והם הרבה פחות רגישים למזיקים. בין היתר הסיבה לכך היא שכמות הקפאין בפולי רובוסטה גדולה פי 3 מזו שבזני ערביקה.

קפה חד זני, שמורכב כמובן מ 100% ערביקה, יהיה כמעט תמיד יקר יותר מתערובת קפה. בקפה חד זני איכותי ניתן יהיה להבחין במאפייני הטעם הייחודיים לכל אזור גידול –

קפה מקנייה יהיה שונה מאוד בטעמו מקפה מברזיל. כך גם אתיופיה מניקרגואה. אוהבי קפה חד זני, נהנים מעושר טעמים גדול ומובחן – שהופך כל כוס קפה לחוויה והרפתקה מיוחדת.

בעמוד הקפה מכל מקור באתר, תוכלו למצוא את הטעמים הייחודיים לכל זן קפה ולבחור את זה שהכי תואם את טעמכם.

מהי תערובת קפה?

יצירת תערובת קפה זוהי אומנות שדורשת ניסיון רב. כמו שף שמרכיב מנה מחומרי גלם שונים על מנת לייצר איזון טעמים מושלם. תערובת קפה מורכבת ממספר זני קפה שמשלימים אחד את השני, כל אחד ברמת קלייה שונה כך שהתוצאה הסופית תהיה קפה מאוזן ומהנה במיוחד. באתר תמצאו מספר רב של תערובות שהרכבנו במיוחד לשיטות הכנה שונות, כך שכל אחד ימצא את איזון הטעמים שהוא מחפש.

להלן תפריט תערובות הקפה לפי שיטת הכנה:

תערובות קפה קיקו די קפה

עוצמת הקפה:

כל אחד מאיתנו יש את הקפה המושלם בשבילו. עוצמת הקפה – שמושפעת מזן הקפה, רמת הקלייה וכמובן דרך ההכנה. על מנת להקל בבחירה אפשרנו סינון של סוגי הקפה על פי העוצמה הרצויה.

חשוב לזכור ששיטות הכנה שונות מפיקות משקה בריכוז ועוצמה שונה. כמו כן, במידה ומוסיפים חלב או סוכר זה כמובן משפיע מאוד על המשקה שנקבל.

מאפייני טעם:

לקפה איכותי מנעד טעמים מאוד גדול, רובנו לא נדע לשים את האצבע על ההבדל בין תוי פירות יער לתוי פירות הדר. מסיבה זו החלטנו שלא להעמיס בתיאורים מוגזמים שעלולים לבלבל ואף להטעות, שכן פרמטרים רבים מאוד משפיעים גם הם על טעם המשקה שנקבל (טמפרטורת חליטה, עובי ואיכות הטחינה, זמן החליטה וכו). ובחרנו להתמקד בחמישה גווני טעם מרכזיים שיקלו על בחירת הקפה ולרוב יורגשו גם בתהליכי הכנה שונים.

תיארנו את תערובות וזני הקפה באתר לפי מאפייני הטעם הבאים:

  • מתיקות מודגשת
  • פירותי וארומאטי
  • שוקולדי (תווי קקאו)
  • אגוזי
  • ללא חמיצות (פשוט כי זו בקשה שקבים מלקוחותינו מבקשים)

בשורה התחתונה:

כל כך הרבה משתנים משפיעים על טעם הקפה שנראה שקשה מאוד לבחור. לכן יש כלל אחד חשוב – אם בוחרים קפה איכותי וטרי שנקלה בצורה שמתאימה לשיטת ההכנה, התוצאה תהיה טובה!

אולי החלק המהנה ביותר הוא להתנסות בטעמים חדשים ומעניינים, להכיר תערובות וזנים שלא הכרנו ולצאת קצת מהשגרה. מתוך תפיסת עולם זו בנינו את האתר. זו הסיבה שאנו מאפשרים להזמין קפה בשקיות של 250 גר', להרכיב הזמנה מסוגי קפה שונים או לרכוש את אחת מערכות ההתנסות שהרכבנו.

אם עדיין קשה לבחור – תמיד אפשר ליצור איתנו קשר ולהתייעץ. בכל אחד מערוצי התקשורת הקיימים באתר – תמיד נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה או התלבטות.

Chicco Web 0098

Back top top
דילוג לתוכן